Technologie
Subaru je největším výrobcem vozů s plochými motory na světě a srdcem každého Subaru je právě boxer. Tyto motory jsou díky svým unikátním vlastnostem neoddělitelnou součástí symetrické koncepce pohonu, kterou se Subaru odlišuje od všech konkurentů. Díky desítkám let vývoje a investic je dnes tato koncepce dotažena téměř k dokonalosti.
5 největších výhod plochého motoru
Vyváženost
Písty jsou v případě plochého motoru uloženy vodorovně a pracují proti sobě. Díky tomu je agregát nižší i kratší a lze ho zabudovat níže do motorového prostoru. To snižuje těžiště vozu, umožňuje optimální rozložení hmotnosti a eliminuje náklony.
Lehkost
Díky menším rozměrům i hmotnosti motor nekomplikuje práci podvozku. Masa motoru nemá takovou setrvačnost a přední náprava tak zvládně rychlejší a přesnější změny směru.
Kultivovanost
Symetrické rozvržení po obou stranách klikového hřídele přináší také znatelně hladší chod za jakýchkoliv otáček. Písty pohybující se přímo proti sobě vzájemně ruší vibrace a boxery jsou tak velice vyvážené.
Bezpečnost
Nízký a krátký motor má i tu výhodu, že ho lze v případě čelní srážky odklonit pod vůz, mimo prostor kabiny. To výrazně zvyšuje bezpečnost posádky.
Sportovnost
No a pak je tu ten charakteristický zvuk, který každý nadšenec ocení, a velká chuť po otáčkách.
Toužíte také po boxeru? Pod kapotou každého osobního auta na silnici dnes najdete buď motor řadový, nebo s uspořádáním válců do tvaru písmene V. Takové motory mají písty ve vzpřímené poloze, jsou velmi rozměrné a i kvůli tomu komplikují úsilí o ideální rovnováhu. Existují jen dvě výjimky: Porsche a Subaru.
Subaru se už před půl stoletím stalo první automobilovou značkou na světě, která nabídla pohon všech kol v běžně dostupných a sériově vyráběných rodinných autech. Od té doby vyrobilo přes 15 milionů čtyřkolek - téměř všechna prodaná Subaru mají pohon všech kol a plochý motor boxer. A přestože pohon všech kol už dnes není nic výjimečného, symetrický pohon stále ano.
Čím je pohon všech kol Subaru výjimečný?
Zatímco většina systémů na trhu vznikla jako rozšíření, čili zkomplikování pohonu předních či zadních kol, vozy Subaru jsou už od počátku navržené pro pohon všech kol. Hnací soustavu tedy nekomplikují žádná přidaná zařízení, přenos síly je maximálně přímý a konstrukce téměř dokonale symetrická
Proč se označuje jako symetrický?
Stejně jako motýlí křídla, i hnací soustava Subaru je zcela souměrná na obou stranách vozu a současně klade důraz na co nejnižší těžiště. Konstrukce systému v ose pohybu, téměř dokonalá souměrnost hnacího ústrojí a uložení všech součástí nízko u země znamenají výbornou směrovou stabilitu a skvělou odezvu všech poháněných kol.
Co tato koncepce přináší řidiči?
Extrémní jízdní schopnosti, skvělý záběr všech kol a ohromný náskok z pohledu ovladatelnosti. Symmetrical AWD svou konstrukcí také potlačuje boční i podélné náklony karoserie, ke kterým dochází při průjezdu zatáčkami a brzdění. Výsledkem je maximální stabilita v každé jízdní situaci.
Co Symmetrical AWD znamená z technického hlediska?
Celá soustava pohonu, od podélně uloženého plochého motoru boxer až po diferenciál zadní nápravy, dodržuje přísně symetrické uspořádání v jedné linii. Výhody plochého motoru, který lze zabudovat níže než obvykle, se násobí možností posunutí těžiště vozidla co nejníže a zároveň směrem do středu celého vozu.
Mají všechna Subaru symetrický pohon všech kol?
Ano, mají. Pohon Symmetrical AWD od Subaru se nabízí v několika různých variantách v závislosti na typu vozidla a použité převodovce. Jeho základní charakteristika je ale vždy stejná. Výjimkou je pouze sportovní kupé BRZ, které má pohon zadních kol.
Je Subaru první značkou, která s pohonem všech kol přišla?
První verze pohonu všech kol s několika diferenciály se objevovaly už na přelomu 19. a 20. století v závodních speciálech, později i v offroadech a těžké technice. Prvním rodinným autem vyráběným ve velkých sériích se však stalo až Subaru Leone v roce 1972. Díky němu je Subaru prvním a zároveň největším výrobcem osobních aut s pohonem všech kol na světě.
Všechna Subaru kromě atraktivních jízdních zážitků nabízejí také nezaměnitelný pocit bezpečí a jistotu, že vždy dojedete do cíle. Je to i díky řadě inteligentních systémů na palubě, které usnadňují a zpříjemňují řízení nebo pomáhají předvídat a řešit krizové situace.
EyeSight pro bezpečí i pohodlí
Systém EyeSight od Subaru ve své poslední generaci využívá stereo kamery, které vytvářejí trojrozměrný a barevný model okolí s mimořádnou ostrostí. Díky tomu dokáže rozpoznat nejen vozidla nebo vodorovné značení, ale také chodce nebo cyklisty. A hlavně – přesně stanovit jejich vzdálenost, rychlost a směr pohybu.
Adaptivní tempomat
Systém EyeSight změnil koncept tradičního tempomatu. Dokáže precizně udržovat vzdálenost a je mimořádně komfortní na dlouhých cestách nebo při popojíždění v kolonách.
Asistent jízdy v pruzích
Únava může vést k tomu, že řidič nechtěně vybočí ze svého jízdního pruhu. EyeSight se postará, aby byl v takovém případě včas varován.
Asistent před kolizí
EyeSight je především špičkový bezpečnostní systém, který umí rozpoznat nebezpečí. Díky tomu dokáže zvýšit účinek brzd při nedostatečném brzdění, usnadní řízení při vyhýbacím manévru, a pokud řidič včas nereaguje na překážku ani výstrahu, umí vůz sám zabrzdit nebo úplně zastavit, je-li to možné.
Ochrana před rozjetím
Pokud si řidič splete plynový pedál s brzdou, případně omylem špatně zařadí, takže by hrozilo rozjetí do překážky před vozem, omezí EyeSight výkon motoru a vyšle varovný signál.
Upozornění na rozjezd
Pokud vozidlo zůstává nehybné, zatímco vůz vpředu se již rozjíždí, EyeSight řidiče upozorní, že může pokračovat v jízdě.
Chytré systémy ve vozech Subaru
Režim určený do terénu a náročných podmínek. Využívá jednotlivé systémy vozu tak, aby zajistil přenos výkonu pro pohyb vpřed nebo bezpečný sjezd prudkého svahu.
Přední stěrače s dešťovým senzorem a automatické zapínání světlometů pomáhají snižovat stres, zvyšují komfort jízdy a předchází nehodám.
Systém SI-DRIVE nabízí různé módy jízdy, od ekologického až po sportovní. Požitek z jízdy tak kombinuje s ohledem na životní prostředí.
Nová generace motorů boxer má nadprůměrnou účinnost a snižuje spotřebu, tření i energetické ztráty.
Pomáhá řidiči k plynulému rozjezdu do svahu. Tlak na brzdu je udržován ještě krátce po puštění brzdového pedálu.
Funkce VDC, Traction Control a EBD zabraňují smyku, zajišťují hladký přenos výkonu na každém povrchu a optimalizují rozložení brzdné síly na kola.
Poslední generace BiLED světel výrazně zlepšuje výhled do zatáček.
Stejně jako se Subaru opírá o unikátní technologie plochého motoru Boxer a symetrického pohonu všech kol, doplňuje tuto kombinaci také převodovka Lineartronic. I ta je vyvinuta speciálně pro potřeby Subaru a všechny prvky společně tvoří dokonalý celek. Její lehká a skladná konstrukce umožňuje zachovat nízké těžiště vozu spolu s dokonalým rozložení hmotnosti a současně nabízí mimořádný jízdní komfort.
Jak převodovka Lineartronic funguje?
Špičková technologie
Jde o celosvětově první řetězovou bezestupňovou převodovku, která byla vyvinuta pro sériově vyráběný osobní vůz s pohonem AWD.
Žádné škubání
Při jízdě dochází k plynulé změně převodového poměru. Řidič tak při běžném provozu neregistruje žádné řazení, protože ani žádné neprobíhá. Poměr se mění plynule podle okamžitých podmínek, zcela bez přerušení.
Ideální otáčky
Lineartronic vždy využívá ideální rozsah otáček motoru pro optimální účinnost spalování, což pomáhá spotřebě paliva. Výsledkem je také příjemně lineární zátah při akceleraci.
Výhody převodovky Lineartronic
Manuální režim
Evropští řidiči si potrpí na sportovní charakter svých vozů a obecně rádi řadí. Proto zde Subaru dodává bezestupňovou převodovku Lineartronic i s manuálním režimem. V něm má řidič namísto plynule měnitelného převodového poměru k dispozici šest pevně daných stupňů, mezi nimiž sekvenčně volí pádly pod volantem.
Změna chování podle stylu jízdy
Také při intenzivnějším sešlápnutí plynového pedálu elektronika automaticky změní chování převodovky a simuluje řazení klasických převodových stupňů. Díky tomu se řidič může při klidném stylu jízdy nechat hýčkat komfortem plynulé změny převodu a při aktivnější jízdě zažít potěšení ze standardně řazené převodovky.
Vůz pozná kopec i klesání
Lineartronic rozpozná jízdu do kopce a automaticky v této situaci řadí menší převod. Přitom bere v potaz nejen intenzitu stoupání, ale také rychlost jízdy. Díky tomu nemusí řidič v této situaci pro udržení rychlosti přidávat plyn. Také při jízdě z kopce zařadí převodovka v závislosti na úhlu klesání a rychlosti jízdy nižší převodový poměr, čímž umožní využívat brzdnou schopnost motoru.
Výkon vždy po ruce
Když systém zaznamená intenzivnější používání brzd a tudíž sportovní styl jízdy, sám změní strategii řazení. Podřadí na nižší převodový poměr, kterým se připraví na následnou akceleraci, a tento převod drží i během průjezdu zatáčkou. Převodovka navíc reguluje točivý moment při následném řazení na vyšší převod pro rychlé a jemné řazení.